5 manieren hoe je je brein gezonde keuzes kan laten maken

16 jun, 2017

Vaak zijn ongezonde keuzes erg impulsief. Er zijn manieren waarop je je brein een beetje kan misleiden, waardoor je sneller gezondere keuzes maakt. Hoe? Dat leg ik je in dit artikel uit!

  1. Visualiseren

Als je bang bent dat je op een feestje of evenement te veel gaat eten, kun je de situatie van te voren goed in je hoofd afspelen. Bedenk hoe je daar staat, hoe je rustig een hapje eet en nee zegt tegen extra toetjes en extra alcoholische drankjes. Wanneer je je van te voren situaties inbeeldt, zorg je dat dit in het onbewuste deel van je hersenen komt. Daardoor is het makkelijker dit toe te passen in de echte situatie.

  1. Vervang ongezond door gezond

Zorg dat je geen ongezonde producten in huis haalt (zoals chips, koekjes, taart, etc). Wat er niets is kan ook niet gegeten worden! Zo wordt je wilskracht ook niet getest. Haal als alternatieven lekkere, gezonde keuzes in huis. Denk aan tropisch fruit, extra pure chocolade, RAW repen gemaakt van dadels.

  1. Praat met anderen

Wanneer je aan anderen vertelt over je gezonde plannen, heb je meer het idee dat er op je wordt gelet. Alsof andere mensen willen controleren of je je wel aan je plannen houdt. Dit is vaak niet het geval, maar het zorgt er onbewust wel voor dat je brein dit meeneemt in de beslissing wel of niet te keuzen voor die ene oreo!

  1. Vermijd ongezonde keuzes

Het is makkelijk om ongezondere producten thuis te verwijderen, maar hoe doe je dit als je buitenhuis bent? Stel dat je in een restaurant zit en je op het punt staat die onwijs lekkere Italiaanse pizza te bestellen, maar dat dit eigenlijk vandaag niet in je macronutriënten past. Je wilt het eigenlijk niet, maar de verleiding is te groot. Sneak dan even weg naar de wc en bedenk waarom je je doelen wilt halen. Denk op een rustige plek na over de keuze die je gaat maken. Wat vind je belangrijker op dit moment: afvallen of een uurtje lekker eten? Door er goed over na te denken en je droomlijf in te beelden kan het al gauw zijn dat je brein switch naar de gezonde keuze!

  1. Inbeelden

Door je in te beelden dat je je doel al hebt bereikt, fop je je brein. Beeld je in hoe je zelfverzekerd over het strand loopt. Bedenk hoe je je dan voelt, hoe je denkt, wat je draagt. Onbewust zal je je hier meer naar gedragen en gezondere keuzes maken! Wat hierbij kan helpen is om rustig te ademen, je ogen te sluiten, en dit de tijd te geven.

Op deze manieren stimuleer je je brein anders te denken en zullen je gedragingen zich hierop aanpassen. Zelfs topsporters maken gebruiken van deze technieken. Ook zij moeten zich vaak inbeelden dat de winst al binnen is of dat ze hun streefgewicht al hebben bereikt. Ook al zijn hun doelen anders: de technieken zijn ook toepasbaar voor minder extreme doelen. Zeker het proberen waard dus!

Liefs, Fenna

 

NATUURLIJKE FITNESS MEIDEN SUPPLEMENTEN > NAAR DE SHOP!

sportoutfit inspiratie #001


DOWNLOAD GRATIS HET ULTIEME BILLEN E-BOOK HIER!

22 oefeningen voor mooie ronde billen, Fitness Meiden blog


AFVALLEN & FIT WORDEN? DOE HIER MEE AAN ONZE PROGRAMMA’S!

afvallen-en-fit-worden-fitness-meiden-blog

   0 reacties

Gerelateerde blog posts

Fenna van Surksum

Fenna is 20 jaar oud en studeert Gezondheidswetenschappen in Amsterdam. Sinds januari 2014 is ze serieus met fitness aan de gang gegaan en op haar voeding gaan letten. Nu, bijna 10 kilo lichter, zit ze veel lekkerder in haar vel! Fenna is vaak tussen de dumbells en barbells te vinden in het krachthonk. Naast sporten, houdt ze van lekker eten, winkelen en tijd doorbrengen met haar vriendinnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *