De beste voeding voor na je training

20 mei, 2017

Het is ontzettend belangrijk om na je training te eten om spierafbraak te voorkomen. Maar wat moet je dat precies eten? Koolhydraten, eiwitten of vetten? En wanneer precies? Ik leg het je uit!

Post-workout snack is belangrijk!

Tijdens een training stijgt het stresshormoon cortisol. Dit hormoon breekt spieren af: dat willen we niet! Dit kan deels voorkomen worden door de juiste voeding na je training tot je te nemen.

Ook vindt er pas groei van spieren plaatsen als je spieren voorzien zijn van voldoende glycogeen. Dit moet uit je voeding komen, anders gaat dit weer ten koste van je spieren.

Welke voeding dan?

Het is belangrijk om binnen een half uur na je training snelle koolhydraten en wat snelle eiwitten tot je te nemen. Voorbeelden van snelle koolhydraten zijn: bananen (of ander fruit), pasta, zoete aardappel en rozijnen.

Dit in combinatie met een whey protein shake  is perfect. Whey bevat aminozuren die snel in de bloedsomloop worden opgenomen en daardoor snel beschikbaar zijn voor je spieren. Dit is heel belangrijk rondom je training! Natuurlijk kun je ook wat eiwitten uit voeding halen.

Trage eiwitten kun je het beste niet na je training eten, omdat je lichaam dan juist snel voedingsstoffen nodig heeft. Denk bij trage eiwitten aan kwark, caseïne eiwitshakes, eiwitrijk vlees en kaas. Het is belangrijk om vlak voor het slapen gaan een trage eiwitbron tot je te nemen. Trage eiwitten worden namelijk langzamer afgegeven, waardoor je wanneer je slaapt meerdere uren bent voorzien van eiwitten.

2 uur na de training

Twee uur na de training kun je het beste maaltijd eten met een combinatie van eiwitten, koolhydraten en onverzadigde vetten. Onverzadigde vetten zijn namelijk de bouwstoffen van testosteron. Testosteron heb je weer nodig voor de aanmaak van spieren. Bronnen van onverzadigde vetten zijn bijvoorbeeld olijfolie, vis en eieren.

Er is ook een extra voordeel bij het eten van onverzadigde vetten. Ze bevatten vaak ook omega-3 vetzuren. Omega-3 vetzuren hebben weer een positief effect op het gewichtsverlies. Klik hier om daar meer over te lezen.

 

Liefs, Fenna

 

 

Bronnen

  1. http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vetten.aspx
  2. http://www.fitsociety.nl/fitness-droogtrainen/wat-moet-je-eten-na-fitness/

 

NATUURLIJKE FITNESS MEIDEN SUPPLEMENTEN > NAAR DE SHOP!

sportoutfit inspiratie #001


DOWNLOAD GRATIS HET ULTIEME BILLEN E-BOOK HIER!

22 oefeningen voor mooie ronde billen, Fitness Meiden blog


AFVALLEN & FIT WORDEN? DOE HIER MEE AAN ONZE PROGRAMMA’S!

afvallen-en-fit-worden-fitness-meiden-blog

   0 reacties

Gerelateerde blog posts

Fenna van Surksum

Fenna is 20 jaar oud en studeert Gezondheidswetenschappen in Amsterdam. Sinds januari 2014 is ze serieus met fitness aan de gang gegaan en op haar voeding gaan letten. Nu, bijna 10 kilo lichter, zit ze veel lekkerder in haar vel! Fenna is vaak tussen de dumbells en barbells te vinden in het krachthonk. Naast sporten, houdt ze van lekker eten, winkelen en tijd doorbrengen met haar vriendinnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *