Gezond eten hoeft niet duur te zijn

25 apr, 2017

“Maar gezond eten is zo duur!” hoor je heel vaak. Wrong! Gezond eten kan heel goedkoop zijn. In dit artikel geven we je een aantal voorbeelden en extra tips om gezond te eten met een budget!

Havermout

Ik denk dat heel veel meiden havermout als ontbijt hebben: super lekker en makkelijk mee te variëren. Met €0,50 per pak hoort deze superfood zeker in het rijtje van goedkoop, gezond eten! Bekijk dit artikel voor een aantal heerlijke recepten! (spoiler alert: er zit een recept met cookie dough bij!)

Rijstwafels

Deze zijn echt heel handig voor een snelle, calorie-arme snack. Ze bevatten weinig voedingsstoffen maar zijn wel handig als je wat minder calorieën binnen wil krijgen. Je kunt ze beleggen met hummus en komkommer, hüttenkase, banaan, pindakaas, whatever! Heel handig om mee te nemen en kost nog geen euro.

Cottage cheese/Hüttenkase

Dit is lekker op een rijstwafel met bijvoorbeeld een laagje chiajam of plakjes fruit. Ook op brood met plakjes zalm en komkommer smaakt dit super goed. Het is een bron van eiwit, calcium, vitamine A en B, is vetarm en een bakje kost vaak niet meer dan een euro.

Boerenkool of spinazie

Met deze bladgroentes maak je in een handomdraai een heerlijke groene smoothie. Met één zak doe je zo een hele week, waardoor jij elke dag van de week makkelijker bent voorzien in je dagelijkse portie vitamines en mineralen, voor een prikkie!

Gezond eten hoeft niet duur te zijn, Fitness Meiden blog

Snoeptomaatjes, komkommersticks, paprikareepjes, worteltjes

In de categorie snackgroenten vallen deze toppers: Met een beetje hummus erbij is dit een heerlijke, calorie-arme snack! Er wordt vaak gezegd dat een gezond voedingspatroon veel kleuren bevat: dit draagt daar zeker aan bij! Kost geen drol en vult heel goed vanwege het vele kauwen wat erbij komt kijken.

Gember

Ik maak vaak thee met verse gember, vooral als ik voel dat ik ziek aan het worden ben. Een kop met gekookt water, wat plakken verse gember en klein lepeltje honing doet dan wonderen! Een stuk gember kost slechts een paar cent en geeft een boost aan je immuunsysteem.

Tarwezemelen

Ik doe altijd een eetlepel tarwezemelen bij mijn havermout, voor extra vezels. Tarwezemelen bevatten per 100 gram zo’n 43 gram vezels en ook aardig wat kalium. Dit is zeker een toevoeging voor je dagelijkse vezelinname! Ook dit product kost maar een euro.

Tonijn (blik)

Een blikje tonijn is super goedkoop! Het bevat veel eiwitten en gezonde omega-3 vetten. (Klik hier voor de vele afvalvoordelen van omega-3 vetzuren). Makkelijk voor door je pasta, salade, op brood met een gekookt eitje of als snack gemixt met een appeltje.

Gezond eten hoeft niet duur te zijn, Fitness Meiden blog

Magere Franse kwark

Dit product hoort thuis in de koelkast van elke fitgirl! Kwark heeft goede eiwitten die voor effectief spierherstel zorgen als je het eet voor het slapen gaan. Een bak kwark kost zo’n €0,70.

 

Extra tips

  • Eet seizoensgroenten en fruit, een aantal voorbeelden:

Lente: mango, bietjes, asperges, bospeen

Zomer: perziken, aardbeien, meloen, courgette, bietjes

Herfst: peren, bramen, pompoen, pastinaak, venkel

Winter: sinaasappels, spruitjes, knolselderij, prei

  • Haal je boodschappen op de markt, veel goedkoper!
  • Bedenk aan het begin van de week ongeveer wat je wilt eten. Zo kun je zoete aardappel, broccoli, slamix en kip kopen en daar meerdere dagen mee doen!
    • Dag 1: Zoete aardappel, broccoli, kip uit oven (alles husselen met olijfolie, curry- en paprikakruiden)
    • Dag 2: Salade met geroosterde zoete aardappel, broccoli en kip (dit kan je als avondeten of lunch doen de volgende dag!) 
  • Lees voor je boodschappen gaat doen de reclamefolder met wat er in de aanbieding is en kook daar je eten mee.

 

Liefs, Fenna

 

NATUURLIJKE FITNESS MEIDEN SUPPLEMENTEN > NAAR DE SHOP!

sportoutfit inspiratie #001


DOWNLOAD GRATIS HET ULTIEME BILLEN E-BOOK HIER!

22 oefeningen voor mooie ronde billen, Fitness Meiden blog


AFVALLEN & FIT WORDEN? DOE HIER MEE AAN ONZE PROGRAMMA’S!

afvallen-en-fit-worden-fitness-meiden-blog

   0 reacties

Gerelateerde blog posts

Fenna van Surksum

Fenna is 20 jaar oud en studeert Gezondheidswetenschappen in Amsterdam. Sinds januari 2014 is ze serieus met fitness aan de gang gegaan en op haar voeding gaan letten. Nu, bijna 10 kilo lichter, zit ze veel lekkerder in haar vel! Fenna is vaak tussen de dumbells en barbells te vinden in het krachthonk. Naast sporten, houdt ze van lekker eten, winkelen en tijd doorbrengen met haar vriendinnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *