Help: Het lukt me niet om spieren te kweken!

10 jul, 2017

Veel mensen hebben moeite om de kilo’s eraf te houden, maar wat vergeten wordt is dat er ook veel mensen zijn die juist dun zijn en moeite hebben om aan te komen. Zij hebben vaak het “ectomorph” lichaamstype.

Spieren kweken als ectomorph

Deze mensen hebben een smalle lichaamsbouw en een snelle stofwisseling. Daarom verbranden ze makkelijk calorieën. Ze hebben vaak lange ledematen en een wat korter bovenlichaam. Een voordeel van de vele calorieën die zij verbranden is dat je makkelijker slank blijft. Een nadeel is dat het moeilijker is om spieren te kweken.

Wat je moet doen als ectomorph om spieren op te bouwen? Heel simpel: meer eten, veel meer eten! Je moet zorgen voor een positieve energiebalans. Reken via de tool op onze site uit wat jouw dagelijkse caloriebehoefte is. Bij het kopje “aankomen” zal je zien hoe je je macronutriënten (eiwitten, vetten, koolhydraten) kunt verdelen. Dit is natuurlijk wel een schatting: als je merkt dat je niet genoeg aankomt zal je dit dus moeten verhogen! Een richtlijn is om 400-500 calorieën meer dan je dagelijkse behoefte te eten.

Tips om snel calorieën binnen te krijgen

Wanneer je het lichaamstype ‘ectomorph’ hebt en je het moeilijk vindt om aan je calorieën te komen, zijn er een aantal tips om makkelijk veel calorieën te consumeren.

  • Drink je calorieën

Havermout vult ontzettend, maar als je een shake maakt met melk (lekkerder, maar ook meer calorieën dan water!), gemalen havermout en fruit drinkt dit veel makkelijker weg. Zo krijg je meer calorieën binnen zonder een te snel voldaan gevoel. En schepje eiwitpoeder erbij geeft ook meer smaak en extra calorieën. Dit is ook een goede tip als je niet van ontbijten houdt!

  • Calorierijk voedsel

Het is makkelijk om aan veel koolhydraten en eiwitten te komen, vetten lukt soms iets minder goed. Vetten zijn vaak calorierijk, dus maak daar gebruik van! Neem bijvoorbeeld pindakaas: een portie van 25 gram geeft al 160 calorieën. Gooi een eetlepel door je smoothie, eiwitshake, havermout, drinkontbijt, op brood, op rijstwafels: wees creatief!

  • Weightgainers

Wanneer je alles geprobeerd hebt en je het met voeding niet lukt kun je altijd proberen aan te komen met weightgainers. Dit zijn calorierijke shakes die een uitkomst kunnen bieden in een situatie als deze.

Hoe moet ik als ectomorph trainen?

Wanneer je traint moet je veel herhalingen en licht gewicht vermijden. Daag jezelf uit! Pak zware gewichten, waarmee je de techniek kan behouden, en doe 6 tot 8 herhalingen. Beperk je cardiotraining, aangezien je hiermee weer snijdt in je calorieën.

 

Succes meiden!

Liefs, Fenna

 

NATUURLIJKE FITNESS MEIDEN SUPPLEMENTEN > NAAR DE SHOP!

sportoutfit inspiratie #001


DOWNLOAD GRATIS HET ULTIEME BILLEN E-BOOK HIER!

22 oefeningen voor mooie ronde billen, Fitness Meiden blog


AFVALLEN & FIT WORDEN? DOE HIER MEE AAN ONZE PROGRAMMA’S!

afvallen-en-fit-worden-fitness-meiden-blog

   0 reacties

Gerelateerde blog posts

Fenna van Surksum

Fenna is 20 jaar oud en studeert Gezondheidswetenschappen in Amsterdam. Sinds januari 2014 is ze serieus met fitness aan de gang gegaan en op haar voeding gaan letten. Nu, bijna 10 kilo lichter, zit ze veel lekkerder in haar vel! Fenna is vaak tussen de dumbells en barbells te vinden in het krachthonk. Naast sporten, houdt ze van lekker eten, winkelen en tijd doorbrengen met haar vriendinnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *