Hoe gezond is koffie?

06 jun, 2017

Er gaan veel verhalen rond over koffie. De één vindt het goedje slecht omdat het vochtafdrijvend zou zijn. De ander zweert erbij omdat het hem of haar productiever en alerter maakt. Wat is nou waar over koffie?

Koffie is niet vochtafdrijvend

Er is geen bewijs uit onderzoeken dat koffie vochtafdrijvend zou zijn. Misschien moet je iets vaker over de dag verspreid plassen, maar je totale urineverlies blijft wel gelijk. Koffie bestaat ook deels uit water, waardoor je vochtbalans stabiel blijft. Het is dus een fabel dat dit zwarte goedje vochtafdrijvend zou zijn!

Invloed op cholesterol

In koffie zitten de stoffen cafestol en kahweol. Deze stoffen verhogen het LDL-cholesterol. Wanneer je gefilterde koffie drinkt, houdt het filter dit tegen. Bij cups of een cafetière wordt dit niet tegengehouden. Één kop per dag hiervan geeft geen wereldschokkend effect, maar wanneer je met regelmaat meerdere koppen per dag drinkt geeft dit wel een verschil!

Cappuccino, latte macchiato..

Het spreekt voor zich dat zwarte koffie zonder suiker en melk de gezondste keuze is. Dit bevat geen calorieën, wat een groot voordeel is! Wanneer je melk, toppings en zoetstoffen toevoegt stijgt het aantal calorieën snel. Vaak is het even wennen, maar je kunt het jezelf goed aanleren om zwarte koffie lekker te vinden!

Hoeveel koppen per dag? 

De hoeveelheid cafeïne per kop valt erg mee. Uit onderzoeken komt dan ook dat drie tot vijf koppen zwarte koffie per dag een positief effect hebben op de gezondheid. Het zorgt voor een lager risico op hart- en vaatziekten, diabetes en beroertes!

Het is wel verstandig om na het avondeten geen koffie meer te drinken. Het zou er dan voor kunnen zorgen dat je die avond moeilijk in slaap komt, vanwege het oppeppende effect van cafeïne. Dit geldt ook voor groene en zwarte thee. Men denkt dat in thee geen cafeïne zit, maar cafeïne in thee wordt theïne genoemd. Cafeïne en theïne zijn dus wel hetzelfde! Als je ’s avonds toch een warme drank wilt nuttigen kun je het beste een kruidenthee zonder cafeïne kiezen.

Conclusie

Een paar koppen per dag is dus gezond! Drink het liefst gefilterde koffie zonder suiker en melk en op een vroeg tijdstip, dan verstoor je je waak-slaapritme niet.

 

Liefs, Fenna

 

Bronnen

  1. Killer S.C., Blannin A.K. and Jeukendrup A.E. (2014). No evidence of dehydration with moderate daily coffee intake: a counterbalanced cross-over study in a free-living population, PLOS ONE.
  2. https://www.iamafoodie.nl/koffie-droogt-niet-uit
  3. Maughan RJ, Griffin J. Caffeine ingestion and fluid balance: a review. J. Hum. Nutr. Diet. 2003;16:411–20

NATUURLIJKE FITNESS MEIDEN SUPPLEMENTEN > NAAR DE SHOP!

sportoutfit inspiratie #001


DOWNLOAD GRATIS HET ULTIEME BILLEN E-BOOK HIER!

22 oefeningen voor mooie ronde billen, Fitness Meiden blog


AFVALLEN & FIT WORDEN? DOE HIER MEE AAN ONZE PROGRAMMA’S!

afvallen-en-fit-worden-fitness-meiden-blog

   0 reacties

Gerelateerde blog posts

Fenna van Surksum

Fenna is 20 jaar oud en studeert Gezondheidswetenschappen in Amsterdam. Sinds januari 2014 is ze serieus met fitness aan de gang gegaan en op haar voeding gaan letten. Nu, bijna 10 kilo lichter, zit ze veel lekkerder in haar vel! Fenna is vaak tussen de dumbells en barbells te vinden in het krachthonk. Naast sporten, houdt ze van lekker eten, winkelen en tijd doorbrengen met haar vriendinnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *