Natuurlijke suikers en toegevoegde suikers: hetzelfde?

12 apr, 2017

Natuurlijke suikers zijn beter dan toegevoegde suikers, toch? Of toch niet? Je hoort zoveel verschillende verhalen, wat is nu waar? En als alle suikers dan toch hetzelfde zijn, waarom is een kiwi dan gezonder dan een suikerklontje? 

Het is allemaal één pot nat, eh.. suiker! Natuurlijke en toegevoegde suikers zien er verschillend uit maar ze hebben allemaal dezelfde werking. Honing, suikerklontjes, fruitsuiker: het is allemaal suiker!

Hoe werkt het dan?

De simpelste suiker komt uit de suikerbiet, ook wel sucrose of sacharose. Dit wordt in de darmen verteerd tot fructose (fruitsuiker) en glucose (dextrose). Suiker uit fruit bestaat voor 50% uit dezelfde sucrose uit de suikerbiet. De andere 50% is fructose. Fructose is voorverteerde gewone suiker.

Vanuit de darmen gaan fructose en glucose (en galactose) naar de lever, waar alles wordt omgezet in glucose. Alle suikers worden dus omgezet in hetzelfde eindproduct! Maar waarom is fruit dan gezonder?

Waarom is fruit dan gezonder?

De snelheid van opname van suiker wordt bepaald door de glycemische index. Bij suiker ligt dit meestal tussen de 54 en 65. Bij de meeste fruitsoorten ligt deze lager. Ook bevat fruit veel belangrijke voedingstoffen zoals vitamines en vezels. Dit heeft je lichaam nodig om normaal te functioneren en ziekte te bestrijden! Het is dus essentieel om dagelijks fruit te eten.

En kokosbloesemsuiker dan?

Tegenwoordig stoppen veel mensen kokosbloesemsuiker in hun eten, omdat dit gezonder zou zijn. De glycemische index van kokosbloesemsuiker zou laag zijn (rond de 35), maar onderzoek heeft dit nog niet bewezen.

Conclusie

Je lichaam behandeld elke vorm van suiker hetzelfde: honing, fruit, kokosbloemsuiker, suikerbiet, alles! De snelheid van opname is wel anders. Fruit is ook superieur aan de simpele suikerbiet omdat het belangrijke voedingsstoffen bevat die we niet kunnen missen. Haal daarom je nodige suikers uit twee stuks fruit per dag!

 

Liefs, Fenna

 

 

Bronnen
Boek: Eet jezelf gezond – Melissa Hartwig, Dallas Hartwig
Blog door wetenschappers: https://www.iamafoodie.nl/natuurlijke-suiker-deel-3/

NATUURLIJKE FITNESS MEIDEN SUPPLEMENTEN > NAAR DE SHOP!

sportoutfit inspiratie #001


DOWNLOAD GRATIS HET ULTIEME BILLEN E-BOOK HIER!

22 oefeningen voor mooie ronde billen, Fitness Meiden blog


AFVALLEN & FIT WORDEN? DOE HIER MEE AAN ONZE PROGRAMMA’S!

afvallen-en-fit-worden-fitness-meiden-blog

 

 

   0 reacties

Gerelateerde blog posts

Fenna van Surksum

Fenna is 20 jaar oud en studeert Gezondheidswetenschappen in Amsterdam. Sinds januari 2014 is ze serieus met fitness aan de gang gegaan en op haar voeding gaan letten. Nu, bijna 10 kilo lichter, zit ze veel lekkerder in haar vel! Fenna is vaak tussen de dumbells en barbells te vinden in het krachthonk. Naast sporten, houdt ze van lekker eten, winkelen en tijd doorbrengen met haar vriendinnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *