Onze kijk op “What The Health”

30 jul, 2017

Er is veel ophef over de documentaire “What The Health”. Al eerder was mij door verschillende mensen gevraagd wat ik van de documentaire vond. Ik moet zeggen dat ik gewoon kwaad werd tijdens het kijken van de documentaire. Ondanks dat ik veel negatieve dingen te melden heb, zijn er ook wat positieve aspecten van deze documentaire. Deze deel ik graag met je!

Vlees = kanker?

De WHO heeft een tijdje terug naar buiten gebracht dat er een verband is tussen het eten van rood- en bewerkt vlees en het krijgen van dikke darmkanker. In de documentaire wordt gesteld dat dit een causaal verband is, terwijl je dit helemaal niet mag stellen. Er is een verband, een associatie, maar dat betekent niet dat het causaal, oftewel een oorzaak-volg, is. Mensen die vegetarisch of veganistisch eten, eten vaak automatisch meer groenten, fruit, volkoren graanproducten en noten. Deze voeding heeft veel gezondheidsvoordelen, voor de algehele gezondheid en ook zeker voor je darmen. Vaak wordt dit in onderzoeken niet meegenomen, waardoor er een overschat gezondheidseffect uit onderzoeken volgt vanuit het niet eten van dierlijke producten. Dit gezondheidseffect kan ook komen doordat men meer groente binnenkrijgt!

In de documentaire worden gewoon heel veel aannames gesteld die niet zomaar gesteld mogen worden. Neem bijvoorbeeld het verband tussen kippenvlees en een verhoogd risico op diabetes mellitus type 2. Ook hier zijn wel verbanden gevonden, maar geen causaal verband (2). Wanneer je dit noemt in zo’n documentaire leidt dit tot bangmakerij, terwijl hier helemaal geen aanleiding voor is.

“Vet maakt dik!” Whut?

Ik sloeg stijl achterover toen dit gezegd werd in de documentaire:

“Koolhydraten maken op zichzelf niet dik. Vet wel. Wanneer je vet eet gaat dit direct naar je vetopslag.”

Sorry? Dit klopt natuurlijk totaal niet. Wanneer je boven je caloriebehoefte eet kom ja aan, anders niet. Zoals koolhydraten op zichzelf niet dik maken, maakt vet dit ook niet.  

De gebruikte onderzoeken

Een slecht punt van de documentaire vind ik dat het heel subjectief belicht wordt. De maker van de documentaire (Kip Anderson, ja really, Kip) is zelf veganistisch en vervolgens word er alleen maar gesproken met specialisten en onderzoekers die zelf veganistisch zijn. Dit maakt het zo onbetrouwbaar! Waar zijn de onderzoeken die het andere standpunt bevestigen?

Ook is er veel gebruik gemaakt van retrospectief onderzoek. Mensen hebben allerlei aandoeningen gekregen en men vraagt dan terug in de tijd: “Heb je vlees gegeten? Heb je eieren gegeten?”. Dit is een slechte manier om een causaal verband aan te tonen, omdat de oorzaak van de aandoening ook aan de 1000 andere dingen had kunnen liggen die de proefpersonen hebben gegeten of aan zijn blootgesteld.

Omdat de makers hun standpunt willen bevestigen is het makkelijk om de oorzaak van aandoeningen maar op het eten van dierlijke producten te gooien. En dát leidt tot ‘confirmation bias, oftewel: vertekening omdat je meer waarde hecht aan resultaten die jouw standpunt bevestigen (en minder waarde aan onderzoeken die tegen jouw standpunt ingaan).

Vergelijkingen die werkelijk nergens op slaan

Één ei staat gelijk aan 5 sigaretten? Dit is echt appels met peren vergelijken! Een ei bevat hoogwaardig eiwit en is een bron van essentiële vitamines en mineralen. Daarmee wil ik niet zeggen dat je deze nutriënten niet uit alternatieve voedingsmiddelen kunt halen. Maar om een ei te vergelijken met een sigaret, die werkelijk geen enkel gezondheidsvoordeel met zich meebrengt, slaat alles.

Positieve punten

Ik ben het er mee eens dat het goed is om de inname van dierlijke producten te minderen, om verschillende redenen. Ten eerste voor de impact op het milieu en het welzijn van dieren. Dit wordt dan ook aangekaart in de documentaire en blijft zeker een goed punt!

Een vegetarisch en veganistisch voedingspatroon kan heel gezond zijn, maar daarvoor moet je je er wel goed in verdiepen. Oreo’s zijn ook veganistisch, maar als je de hele dag oreo’s naar binnen gooit maakt je dat niet gezonder!

Wanneer je de inname van dierlijke producten wat vermindert en deze gaten aanvult met alternatieven als peulvruchten, volkoren granen, noten en meer groente zal dit je gezondheid zeker goed doen! Je krijgt op deze manier meer vitaminen en mineralen binnen. Balans in je voeding is daarvoor heel belangrijk en door meer te variëren in je voeding zal dat je gezondheid dus goed doen. Maar, een klein aandeel dierlijke producten in je voedingspatroon is gewoon gezond!

De hamvraag

(oke ik merkte de woordspeling pas toen ik deze titel typte haha!)

Ik ben voor een mindering van dierlijke producten en de documentaire maakt mensen wel bewust van de inname van dierlijke producten. De vraag is dan natuurlijk of deze bangmakerij goed is als het daadwerkelijk leidt tot een mindere inname van dierlijke producten. Moet dat op deze manier? Dat blijft een moeilijke kwestie..

De documentaire heeft een aantal goede punten maar meneer Anderson brengt het gewoon met zulke slecht onderbouwde argumenten. De vergelijkingen, aannames en conclusies die uit onderzoeken worden getrokken zijn veel te overdreven en misplaatst. Het lijkt op deze manier heel zwart-wit! Je kunt eieren niet vergelijken met een tabaksproduct, door veganistisch te eten kun je niet zomaar 20 kg meer bankdrukken en vet eten leidt niet direct tot vetopslag en diabetes. Neem dit dus niet al te serieus.

Ook denken deze onderzoekers dat er een one-size-fits-all dieet is wat diabetes vermindert en de gezondheid bevordert. Maar voeding is iets heel individueels en daar bestaat geen one-size-fits-all in. 

Conclusie 

Ik ben niet tegen plant-based diets, ik ben juist voor het minder eten van dierlijke producten, maar in deze documentaire wordt veel onzin verkondigd. Onderzoekers doen aannames die niet kloppen, de docu zit vol met confirmation bias, onderzoek wordt verdraaid en er wordt uitgegaan van een one-size-fits-all dieet. Ongelofelijk..

 

Liefs, Fenna

 

  1. IARC Monographs Evaluate Consumption of Red Meat and Processed Meat. WHO press release. Geraadpleegd op 11 juli 2017 via https://www.iarc.fr/en/media-centre/pr/2015/pdfs/pr240_E.pdf.
  2. Vlees. Achtergronddocument bij Richtlijnen goede voeding 2015. Geraadpleegd op 12 juli 2017 via https://www.gezondheidsraad.nl/sites/default/files/a1527_vlees_0.pdf
  3. Melina V, Craig W, Levin S. Position of the Academy of Nutrition and Dietetics: Vegetarian Diets. J Acad Nutr Diet. (2016) 11(12):1970-1980.

 

NATUURLIJKE FITNESS MEIDEN SUPPLEMENTEN > NAAR DE SHOP!

sportoutfit inspiratie #001


DOWNLOAD GRATIS HET ULTIEME BILLEN E-BOOK HIER!

22 oefeningen voor mooie ronde billen, Fitness Meiden blog


AFVALLEN & FIT WORDEN? DOE HIER MEE AAN ONZE PROGRAMMA’S!

afvallen-en-fit-worden-fitness-meiden-blog

   4 reacties

Gerelateerde blog posts

Fenna van Surksum

Fenna is 20 jaar oud en studeert Gezondheidswetenschappen in Amsterdam. Sinds januari 2014 is ze serieus met fitness aan de gang gegaan en op haar voeding gaan letten. Nu, bijna 10 kilo lichter, zit ze veel lekkerder in haar vel! Fenna is vaak tussen de dumbells en barbells te vinden in het krachthonk. Naast sporten, houdt ze van lekker eten, winkelen en tijd doorbrengen met haar vriendinnen.

Reacties (4)

  1. Je hebt het over het feit dat er alleen veganistische specialisten aan het woord komen.

    Dit lijkt me vrij logisch, als een specialist of onderzoeker dit soort dingen weet, waarom zou hij/zij dan niet veganistisch worden? Het zou het juist ongeloofwaardig maken als ze dat niet waren! Dan kun je ze toch niet serieus nemen?

    “Hoi, ik ben specialist, en weet dat je kanker kan krijgen van overmatige inname van rood vlees, maar ik eet wel gewoon rood vlees”, niet heel erg geloofwaardig dan hé?

    • Hi Mechiel,

      Dit beweer ik ook helemaal niet. Wanneer een onderzoeker ervan overtuigd is is het inderdaad logisch dat zij veganistisch worden. Ik zeg alleen dat de vele onderzoeken die tegenbewijzen geven niet aan bod komen, en dát maakt het ongeloofwaardig. Zo wordt het dus heel subjectief belicht.

      Liefs, Fenna

  2. Zelf mag ik misschien een niet al te groot oordeel hebben over de documentaire, maar na 10-15 minuten te hebben gezien ervan heb ik hem gefrustreerd uitgezet. Het is best goed dat mensen denken aan het welzijn van dieren. Het frustreert me echter dat de mensen die dit vaak overdrijven (veganisten, in mijn ogen in deze categorie dan ook extremisten) het bij mensen door de strot proberen te duwen terwijl zij simpelweg van een eitje en een stukje kip/biefstuk of ontbijtspek willen blijven genieten. In de eerste 10-15 minuten van deze docu werden uitspraken door artsen gedaan gebaseerd op een zogenaamd onderzoek waarbij veelvuldig forse Amerikaanse personen naar voren kwamen. En ieder verstandig mens weet dat teveel van wat dan ook niet goed is, wat door deze mensen duidelijk wordt gevisualiseerd.

    Als deze artsen een onderzoek zouden doen op mensen met een “gezonde” fysieke gesteldheid die gewoon dagelijks een stuk vlees naar binnen werken, kunnen ze een documentaire als deze bij wijze van spreken linea-recta in de prullenbak mieteren. De mens was miljoenen jaren geleden al een vleeseter en we lopen hier allemaal nog steeds rond, zegt genoeg lijkt me.

    Oh en leuk gedaan deze site! Door het bekijken van Joel z’n video’s was ik er benieuwd naar en zag ik toevallig de blogpost waarvan het onderwerp momenteel wel vaak aan de orde van de dag komt (ook in negatieve zin). Vandaar dat ik mijn mening even kwijt moest ;-)!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *