Trainen met verkoudheid of griep?

24 okt, 2016

Daar zit je dan, snotverkouden op de bank. Je keel doet zeer en je voelt koude rillingen door je lichaam gaan. Je was eigenlijk van plan vanavond nog even naar de sportschool te gaan, maar is dat wel zo verstandig? Geeft het je weerstand een boost of verslechter je de situatie alleen maar?

Verkoudheid of griep?

Allereerst moet je duidelijk weten wat het verschil is tussen een verkoudheid en griep. Een verkoudheid wordt veroorzaakt door een verkoudheidsvirus. Je krijgt een loopneus, pijnlijke keel, oorpijn en opgezette slijmvliezen. Griep wordt veroorzaakt een ander virus, het influenzavirus. Bij griep komen ernstigere symptomen kijken: hoge koorts, hoesten, hoofdpijn en spierpijn. Ook koude rillingen kunnen voorkomen.

Vaak wordt een verkoudheid aangezien als griepje, maar het betreft twee hele verschillende virussen, waardoor je ze niet over één kam kunt scheren.

Trainen met verkoudheid of griep!? Fitness Meiden blog

De nek check

Je voelt zelf meestal wel aan of je in staat bent een goede training te zetten of niet. Twijfel je toch nog? De eenvoudigste manier om erachter te komen of je wel of niet zou moeten trainen is de ‘nek check’:

Wanneer verschijnselen zich boven je nek bevinden (denk aan keelpijn, loopneus, hoofdpijn) dan kun je gaan sporten, liever wel met een wat lagere intensiteit. Let op: Breidt je verkoudheid zich uit naar een voorhoofdsholteontsteking of bronchitis, dan is sporten zeker niet aan te raden!

Bevinden de verschijnselen zich onder je nek (denk aan koorts, spierpijn en kortademigheid), dan kun je beter lekker thuis op de bank blijven liggen. Besef goed dat als je ziek bent je immuunsysteem hard aan strijden is tegen de virussen in je lichaam! Trainen met een virus kan gevaarlijk zijn, omdat de virusinfectie zich kan verplaatsen naar de hartspier. Dit kan leiden tot myocarditis, een ontsteking van de hartspier. Daarom wordt aangeraden goed te herstellen van een griepvirus. Het advies is om een dubbel aantal dagen te rusten ten opzichte van het aantal dagen dat je ziek bent geweest. Dus ben je 3 dagen ziek geweest, rust dan 6 dagen uit voor je eerste training.

Trainen met verkoudheid of griep!? Fitness Meiden blog

Tip! Boost je weerstand met de juiste voeding en natuurlijke supplementen >

Voorkomen is beter dan genezen!

Intensieve trainingen vergroten de kans op een verkoudheid omdat extreme inspanning of langdurig trainen de weerstand verlagen. Ook afkoeling doet je weerstand geen goed, het maakt je vatbaarder voor virussen. Na een training heb je het natuurlijk hartstikke warm, maar als je daarna de deur van de sportschool uit gaat kan een klein beetje wind al voor een flinke verkoudheid zorgen! Kleed je daarom goed aan na een training.

Ook goede voeding helpt natuurlijk het voorkomen van een verkoudheid of griepje. Gebalanceerd eten is natuurlijk de basis, maar dit zijn een aantal producten die eruit springen:

  • Pittig eten (werkzame stof: capsaïcine)
  • Noten (werkzame stof: selenium)
  • Knoflook (werkzame stof: allicine)
  • Tomatensoep met verse tomaten (werkzame stof: lycopeen)
  • Spruitjes, asperges, broccoli, waterkers, avocado, selderij, rucola, frambozen, zwarte bessen, meidoorn, rozenbottel, rode druiven en pruimen.                         (werkzame stof: salvestrolen)

Conclusie

Dus meiden, als je ziek bent, denk goed na: een training overslaan voelt misschien wat tegenstrijdig, maar je lichaam probeert je te vertellen dat het geen extra energie heeft voor een bezoekje aan de sportschool, luister nu dus goed naar je lichaam!

Liefs, Fenna

// Afvallen en fit worden!? Doe mee aan onze programma’s! Trainingsschema’s, voedings advies & online coaching > klik hier! before-after-fitness-meiden

   0 reacties

Gerelateerde blog posts

Fenna van Surksum

Fenna is 20 jaar oud en studeert Gezondheidswetenschappen in Amsterdam. Sinds januari 2014 is ze serieus met fitness aan de gang gegaan en op haar voeding gaan letten. Nu, bijna 10 kilo lichter, zit ze veel lekkerder in haar vel! Fenna is vaak tussen de dumbells en barbells te vinden in het krachthonk. Naast sporten, houdt ze van lekker eten, winkelen en tijd doorbrengen met haar vriendinnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *