Waarom genoeg water drinken belangrijk is

20 apr, 2017

Veel water drinken wordt als belangrijk gezien voor een goede gezondheid. Het schijnt voor een stralende huid, hogere vetverbranding en andere voordelen te zorgen. Maar is dit ook echt zo? En hoeveel moet je dan per dag drinken? In deze blog scheiden we de fabels van de feiten!

Een betere huid?

Ons lichaam bestaat voor een groot deel uit water. Water regelt o.a. je lichaamstemperatuur, metabolische processen en transportprocessen door je hele lichaam. Maar zorgt meer water ook voor een betere huid?

Dit is helaas een fabeltje. Water hydrateert je huid niet van binnenuit. Je kunt beter zorgen voor een goede crème die je huid tegen UV-straling beschermt, om je huid gezond te houden. Gezond eten draagt hier ook aan bij! Zorg dat je met name genoeg omega-3 vetten en vitamines en mineralen uit groente en fruit binnen krijgt.

Vetverbranding

Water heeft wel invloed op je vetverbranding. Let op: dit betekent niet dat het meteen zorgt voor gewichtsverlies. Bij afvallen komen veel meer factoren kijken, maar meer water drinken is wel een stimulerende factor. Op twee verschillende manieren.

  • Wanneer je meer water drinkt voor het eten ben je meer verzadigd en krijg je minder calorieën binnen.
  • Wanneer je niet genoeg vocht binnenkrijgt werken je nieren minder goed. In dat geval gaat je lever je nieren helpen. Een belangrijke taak van de lever is vetverbranding. Wanneer je lever zich bezig houdt met nieren is het minder in staat om vet te verbranden!

Waarom genoeg water drinken belangrijk is, Fitness Meiden blog

Invloed van water op je training

Cortisol

Uit onderzoek is gebleken dat een vochttekort het stresshormoon cortisol verhoogd. Cortisol zorgt voor spierafbraak: en dat willen we niet!

Duursport

Voor duursporten heeft een vochttekort een negatief effect op de prestaties.

Krachttraining

Een vochttekort heeft geen invloed op het maximale gewicht wat je in één herhaling van een oefening kan doen. Als je meer herhalingen doet zorgt het er wel voor dat je er minder kunt doen.

En hoeveel water moet ik dan drinken?

Waarschijnlijk heb je wel eens gehoord dat je 1,5 tot 2 liter water of 8 glazen water per dag moet drinken. Dit is een prima richtlijn, maar in de wetenschap is geen bewijs gevonden voor deze specifieke hoeveelheid. Het verschilt immers ook per persoon hoe water in jou lichaam gereguleerd wordt. Sommigen scheiden veel vocht uit in transpiratie of hebben meer vocht nodig doordat hun organen actiever zijn als gevolg van een hogere calorie-inname.

Voor gezonde nieren, een goede vetverbranding en het reguleren van vele processen in het lichaam wordt wel aangeraden genoeg water te drinken. Hoeveel dan precies? Een goede maatstaf is de kleur van je urine. Zorg dat deze lichtgekleurd is, dan weet je zeker dat je genoeg binnenkrijgt!

 

Liefs, Fenna

Bronnen

  1. Meinders A-J, Meinders A.E. Hoeveel water moeten we eigenlijk drinken? Ned Tijdschr Geneeskd. 2010;154:A1757
  2. http://www.fitsociety.nl/gezonde-voeding/het-belang-van-voldoende-water/
  3. https://www.iamafoodie.nl/hoeveel-water-moet-ik-drinken-per-dag/
  4. Yoshida, T., T. Takanishi, S. Nakai, A. Yorimoto, and T. Morimoto. The critical level of water deficit causing a decrease in human exercise performance: a practical field study. Eur. J. Appl. Physiol. 87:529-534, 2002
  5. Maresh CM, Whittlesey MJ, Armstrong LE, Yamamoto LM, Judelson DA, Fish KE, Casa DJ, Kavouras SA, Castracane VD. Effect of hydration state on testosterone and cortisol responses to training-intensity exercise in collegiate runners. Int J Sports Med 27: 765–770, 2006.

NATUURLIJKE FITNESS MEIDEN SUPPLEMENTEN > NAAR DE SHOP!

sportoutfit inspiratie #001


DOWNLOAD GRATIS HET ULTIEME BILLEN E-BOOK HIER!

22 oefeningen voor mooie ronde billen, Fitness Meiden blog


AFVALLEN & FIT WORDEN? DOE HIER MEE AAN ONZE PROGRAMMA’S!

afvallen-en-fit-worden-fitness-meiden-blog

 

   2 reacties

Gerelateerde blog posts

Fenna van Surksum

Fenna is 20 jaar oud en studeert Gezondheidswetenschappen in Amsterdam. Sinds januari 2014 is ze serieus met fitness aan de gang gegaan en op haar voeding gaan letten. Nu, bijna 10 kilo lichter, zit ze veel lekkerder in haar vel! Fenna is vaak tussen de dumbells en barbells te vinden in het krachthonk. Naast sporten, houdt ze van lekker eten, winkelen en tijd doorbrengen met haar vriendinnen.

Reacties (2)

  1. Super interessant en goed geschreven artikel! Weer wat van geleerd 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *