Waarom omega-3 vetzuren belangrijk voor je zijn

21 mrt, 2017

Bijna iedereen weet dat het goed is om genoeg omega-3 vetzuren binnen te krijgen en deze zijn vaak onlosmakelijk verbonden met het eten van genoeg vis. Maar uit welke voedingsproducten kun je deze vetzuren nog meer halen? En wat voor effecten hebben omega-3 capsules op jou fit journey?

3 soorten omega-3 vetzuren

  • ALA. alpha-linolenic acid (Alfa-linoleenzuur)
  • EPA. eicosapentaenoic acid. ( Eicosapentaeenzuur)
  • DHA. docosahexaenoic acid. ( Docosahexaeenzuur)

Uit welke voedingsproducten kan ik omega-3 vetzuren halen?

Alfa linoleenzuur is het enige essentiële vetzuur van de drie. Dit betekent dat ALA als enige niet zelf door je lichaam wordt aangemaakt en dus uit voeding of supplementen gehaald moet worden. Uit de ALA die jij met voeding of supplementen binnenkrijgt kan je lichaam EPA en DHA maken, daarom zijn deze twee vormen in theoretische zin ”niet essentieel”.

ALA

  • Plantaardige oliën (lijnzaad-, koolzaad-, walnootolie)
  • Chiazaad
  • (Wal)noten en zaden
  • Zeewier/algen
  • Peulvruchten
  • Groene bladgroenten

EPA en DHA

  • Vette vis: haring, zalm, sardine, makreel, tonijn (dus niet in alle vis!)
  • Levertraan
  • Spirulina

Voordelen bij je fit journey

  • Omega-3 verlaagt lichaamsvet

Er is aangetoond dat omega-3 onder verschillende omstandigheden invloed heeft op de aanmaak en verbranding van lichaamsvet. Bij mensen met overgewicht is dit effect groter, omdat zij in verhouding een groter percentage lichaamsvet hebben.

  • Omega-3 verlaagt je eetlust

Hierdoor is je calorie-restrictie makkelijker vol te houden. Ook veranderen de vetzuren je metabolisme via een aanpassing in gen-expressie.

  • Omega-3 verhoogt insulinegevoeligheid

Vooral bij mensen waar de insuline-afgifte verstoort is. Insuline heeft op zijn beurt anabole eigenschappen, waardoor het je spiergroei bevordert. Ook zorgen omega-3 vetzuren voor de aanmaak van nieuwe proteïne in spieren.

Andere voordelen zijn onder andere het remmen van ontstekingen, gezonde bloedvaten, voordelen voor je huid en haar en een beter cholesterolgehalte. Ook zou het acné verminderen en artritis tegengaan.

Kan ik genoeg uit voeding halen?

Je kunt wat vetzuren uit voeding halen, dat klopt, maar er zijn een aantal kanttekeningen.

  • De meeste mensen denken genoeg binnen te krijgen, maar uit verschillende onderzoeken is gebleken dat deze mensen bijna 50% te weinig binnen krijgen! Deze illusie ontstaat vooral omdat er op veel verpakkingen staat dat er “extra omega-3” is toegevoegd. Dit tekort is makkelijk op te lossen met dagelijks extra omega-3 door een gelcapsule!
  • Voor vegetariërs zijn supplementen een uitkomst omdat zij weinig keuze hebben in omega-3 rijke voeding.
  • Wanneer je supplementen inneemt met een vet product wordt het beter opgenomen! (dus een gelcapsule naast je avondmaaltijd met vis, een handje noten, of andere vette voeding)

In de Fitnessmeiden shop kun je een potje omega-3 met 100 gelcapsules aanschaffen voor maar €14,90!

Liefs, Fenna 

Bronnen:
http://www.fitsociety.nl/gezonde-voeding/omega3-en-spieropbouw/
https://www.healthlab.nl/tv/198_omega3-supplementen-broodnodig-of-overbodig.html
http://www.fitnessmeiden.nl/shop/omega-3/


NATUURLIJKE FITNESS MEIDEN SUPPLEMENTEN > NAAR DE SHOP!

sportoutfit inspiratie #001


DOWNLOAD GRATIS HET ULTIEME BILLEN E-BOOK HIER!

22 oefeningen voor mooie ronde billen, Fitness Meiden blog


AFVALLEN & FIT WORDEN? DOE HIER MEE AAN ONZE PROGRAMMA’S!

afvallen-en-fit-worden-fitness-meiden-blog

   2 reacties

Gerelateerde blog posts

Fenna van Surksum

Fenna is 20 jaar oud en studeert Gezondheidswetenschappen in Amsterdam. Sinds januari 2014 is ze serieus met fitness aan de gang gegaan en op haar voeding gaan letten. Nu, bijna 10 kilo lichter, zit ze veel lekkerder in haar vel! Fenna is vaak tussen de dumbells en barbells te vinden in het krachthonk. Naast sporten, houdt ze van lekker eten, winkelen en tijd doorbrengen met haar vriendinnen.

Reacties (1)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *