Waarom te weinig rust ervoor zorgt dat je niet afvalt

16 jul, 2017

Vaak denken meiden dat vaker sporten beter is. Ze sporten dan 7 dagen per week en geven hun lichaam geen rust en tijd om te herstellen. Door te weinig rust kan het zijn dat je niet afvalt. Dit heeft ook te maken met de hormonen cortisol en testosteron. Hoe dit precies in elkaar zit, vertel ik je hieronder!

Het effect van cortisol

Cortisol, ook wel het stresshormoon genoemd, komt vrij bij een lage bloedsuikerspiegel, bij beweging en bij stress. Wanneer je een lange training hebt, langer dan een uur, zorgt cortisol voor spierafbraak al tijdens je training. Daarom is het dus onwijs belangrijk om goed te eten voor je training. Dit vermindert het spierafbraak-effect van cortisol. Als je ook na je training wat eet ben je helemaal safe!

Toch zal er altijd spierafbraak plaatsvinden, omdat dat nou eenmaal het effect van een training is. Je brengt eerst schade aan je spieren, waarna ze bij herstel iets groter terug groeien. Cortisol vergroot dit effect onnodig waardoor het nadelen met zich mee brengt. Het is dus belangrijk om goed te eten voor én na je training om dit vergrote effect te remmen.

De beste voeding voor na je training!

Wat heeft rust te maken met cortisol en het niet kunnen afvallen?

Cortisol wordt dus vrijgegeven bij stress. Wanneer je elke dag met tegenzin naar de sportschool gaat en je spieren geen rust krijgen, kan cortisol te overhand nemen. Er zal spierafbraak plaats vinden wat niet goed is voor je vetverbranding. Een te hoog cortisol heeft ook uiteindelijk het effect dat je gaat verlangen naar suikerrijke en vette voeding. Het kan dus zelfs leiden tot gewichtstoename!

Het is dus ten eerste belangrijk om een sport te vinden die je leuk vindt, zodat je het meer kan zien als een ontspanning in plaats van een “moeten”. Ten tweede moet je je spieren de rust gunnen om te herstellen. Voorkom op deze manier een te hoog cortisolniveau!

Ook testosteron speelt een rol!

Testosteron wordt gezien als een mannelijk hormoon, maar zonder testosteron kun je geen spieren opbouwen. Daarom speelt het bij vrouwen ook een rol! Het zorgt voor spiermassa, geeft je meer energie en het verbrandt vet. Hartstikke belangrijk dus! De meeste testosteron wordt geproduceerd bij een combinatie van HIIT-training, cardio training en resistance training. Toch is in onderzoek aangetoond dat een teveel aan HIIT-trainingen voor een verlaging van je testosteron zorgen, waardoor je minder vet verbrandt en minder spieren ontwikkelt.

Conclusie

Zorg dus voor genoeg ontspanning. Sommige meiden sporten elke dag en dat is heel goed mogelijk. In die situatie is het wel noodzakelijk dat je je trainingen goed verdeeld zodat bepaalde spiergroepen niet overbelast raken. Anderen hebben meer baat bij minder trainingen per week, vanwege een druk studie- of werkschema naast het sporten waardoor hun stressniveau te hoog wordt. Het blijft allemaal heel persoonlijk. Probeer te ontdekken wat voor jou werkt en hoe je je trainingen moet verdelen. Zorg voor genoeg rust zodat je hormonen in balans blijven. Hierdoor blijft je metabolisme goed werken!

   0 reacties

Gerelateerde blog posts

Fenna van Surksum

Fenna is 20 jaar oud en studeert Gezondheidswetenschappen in Amsterdam. Sinds januari 2014 is ze serieus met fitness aan de gang gegaan en op haar voeding gaan letten. Nu, bijna 10 kilo lichter, zit ze veel lekkerder in haar vel! Fenna is vaak tussen de dumbells en barbells te vinden in het krachthonk. Naast sporten, houdt ze van lekker eten, winkelen en tijd doorbrengen met haar vriendinnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *