Welk soort brood is het gezondst?

13 mei, 2017

Meergranenbrood, volkorenbrood, tijgerbrood, bruinbrood, speltbrood, de lijst met broodsoorten is oneindig! Zit er eigenlijk wel zoveel verschil tussen deze soorten? En welk soort brood is dan het gezondst?

Brood is gezond

Voordat we concluderen welk brood je het beste kan eten, is het belangrijk eerst te benadrukken dat je brood beter niet uit je voedingspatroon kunt bannen. Wanneer je minder koolhydraten binnen wilt krijgen is het wel handig om het soms te vervangen door een salade, soep of andere koolhydraatarme voeding. Toch is het goed om het soms te eten, omdat bakkers zout met extra jodium in hun brood doen. Jodium zit verder alleen in zoutpotjes waar “jodium” op staat, in vis en zeewier. Niet iedereen eet dit, wat brood een hele belangrijke bron maakt voor deze essentiële voedingsstof!

Tarwekorrel

Een tarwekorrel bestaat uit een embryo, de kiem en de buitenwand (de zemel). Zemelen en kiemen zijn bruin en bevatten de meeste voedingsstoffen. Bij witbrood zijn deze uit het brood gezeefd, wat het brood de witte kleur geeft. Hierdoor denken mensen dat bruinbrood automatisch een stuk gezonder is. Dit is een grote fabel!

Bakkers kleuren hun witbrood met mout of karamel, waardoor het bruin wordt. Het heeft nog steeds dezelfde (weinige) voedingsstoffen als witbrood. Meergranenbrood betekent dat het brood een mengsel is van wit meel en volkorenmeel.

En andere soorten brood?

Bakkers mogen hun brood verschillende namen geven. Deze benamingen zijn niet wettelijk beschermd, het is gewoon slimme marketing waardoor het beter verkoopt! Benamingen als Oerbrood en Boerenbrood zijn dus grote onzin. De enige broodsoort die wettelijk beschermd is, is ‘volkorenbrood’. Als je dit brood koopt, weet je zeker dat het de belangrijke zemelen van de tarwekorrel bevat. Dit brood bevat volkorenmeel met de meeste vitamines en mineralen afkomstig van de tarwekorrel!

En speltbrood dan?

Spelt is een tarwesoort. Het bevat een klein beetje meer eiwit en mineralen, maar is verder niet echt te onderscheiden van normale tarwe. Je legt dus extra euro’s neer voor, ja, voor wat eigenlijk? De Voedsel- en Warenautoriteit controleert niet op de benaming, dus of je echt speltbrood koopt is ook nog maar de vraag.

Conclusie

Koop volkorenbrood! Hiervan weet je zeker dat de hele tarwekorrel in het meel is gebruikt, waardoor je de meeste vitamines en mineralen binnenkrijgt. Als je meel in baksels of pannenkoeken gebruikt, gebruik dan ook volkorenmeel. En als je kunt kiezen tussen normale wraps en wraps van volkorenmeel, dan weet je nu na dit artikel ook welke je het beste kunt kiezen!

 

Liefs, Fenna

 

Bronnen

  1. Ruibal-Mendieta, N.L.Y., 2005. Spelt (Triticum aestivum ssp. Spelta) as a Source of Breadmaking Flours and Bran Naturally Enriched in Oleic Acid and Minerals but Not Phytic Acid. J. Agric. Food Chem. 53, 2751-2759
  2. Skrabanja, V. 2001. Effect of Spelt Wheat Flou rand Kernel on Bread Composition and Nutritional Characteristics. J. Agric. Food Chem. 49, 497-500
  3. Koenig, A. 2015. Classification of Spelt cultivars based on differences in storage protein compositions from wheat. Food Chemistry 168, 176-182.

 

NATUURLIJKE FITNESS MEIDEN SUPPLEMENTEN > NAAR DE SHOP!

sportoutfit inspiratie #001


DOWNLOAD GRATIS HET ULTIEME BILLEN E-BOOK HIER!

22 oefeningen voor mooie ronde billen, Fitness Meiden blog


AFVALLEN & FIT WORDEN? DOE HIER MEE AAN ONZE PROGRAMMA’S!

afvallen-en-fit-worden-fitness-meiden-blog

   1 reacties

Gerelateerde blog posts

Fenna van Surksum

Fenna is 20 jaar oud en studeert Gezondheidswetenschappen in Amsterdam. Sinds januari 2014 is ze serieus met fitness aan de gang gegaan en op haar voeding gaan letten. Nu, bijna 10 kilo lichter, zit ze veel lekkerder in haar vel! Fenna is vaak tussen de dumbells en barbells te vinden in het krachthonk. Naast sporten, houdt ze van lekker eten, winkelen en tijd doorbrengen met haar vriendinnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *